Den hedder selvfølgelig eVitara
De sidste par år har Suzuki vist konceptbilen eVX frem på biludstillinger i Japan og Indien, og på premierebegivenheden i Milano vises nu de første produktionsklare udgaver af eVitara frem. Og det endelige design er heldigvis meget tæt på de flotte linjer, som konceptmodellen stillede i udsigt.
Let genkendelig Suzuki SUV
Her står en let genkendelig Suzuki SUV hvor Vitara og offroad-generne tydeligt træder frem. Derfor er eVitara navnet velvalgt. Og hvor mange andre elbiler har et mere generisk design, skiller eVitara sig ud med sine mere markante og muskuløse linjer, som giver et robust udtryk.
Helt ny platform
eVitara er udviklet på en ny platform (Heartect-e), som er specielt målrettet de krav, der stilles til en elbil som fx plads og sikkerhedszone til højvoltsbatteriet. Med en længde på 4,3 meter er den 9 cm længere end Vitara modellen med benzinmotor, mens akselafstanden med sine 2,7 meter er hele 20 cm længere. Det betyder, at der er rigtig god plads på for- og bagsæderne.
Med Suzuki store 4WD ekspertise bliver det selvfølgelig også muligt at vælge den nye eVitara med træk på alle 4 hjul (AllGrip-e). Det er ellers en sjældenhed for elbiler i denne størrelse.
Lækker kabine
Åbn førerdøren og sæt dig til rette i det flotte og komfortable førersæde og nyd synet af et instrumentbord med 10,25” digital instrumentering, hvor du kan vælge mellem forskellige opsætninger. Det glider direkte over i det nye avancerede infotainmentsystem med 10” skærm. Rattet er med 2 brede eger og ”afskåret” top og bund for bedre udsyn og ind/udstigning. Og det bløde og lækre panel, der strækker sig i hele bilens bredde, giver sammen med de 4 store ventilationsdyser kabinen et tydeligt SUV-præg.
Flydende midterkonsol
I den pianoblanke og nærmest flydende midterkonsol kan du betjene gearvælgeren, den elektriske parkeringsbremse, airconditionanlægget og forskellige indstillinger som fx nedbremsningseffekten, når speederen slippes og om du vil køre i ECO, Normal eller Sports-mode.
Fra 144 til 184 hk
Den nye eVitara drives frem af en elmotor, som sammen med inverteren (der omdanner batteriets jævnstrøm (DC) til vekselstrøm (AC) og et reduktionsgear er samlet i én kompakt enhed kaldet eAxle. I modellerne med 2-hjulstræk yder motoren enten 144 eller 174 hk med et moment på 189 Nm, mens modellen med AllGrip-e er udstyret med en ekstra elmotor ved baghjulene. Denne variant har en samlet motorydelse på 184 hk og et maksimalt moment på hele 300 Nm.
2 batteristørrelser
eVitara fås enten med et 49 kWh eller 61 kWh batteri af LFP-typen (Lithium Iron Phosphate), der anses for at være en af de mest driftssikre og holdbare batterityper ligesom det ikke indeholder grundstoffet cobolt.
Alle modelvarianter er udstyret med en varmepumpe for effektiv opvarmning af kabinen – og dermed mindre forbrug af strøm om vinteren – og for at maksimere selve ladeprocessen, køles batteriet ned om sommeren og varmes op, når det er koldt.
Rækkevidden og de officielle WLTP-tal for for eVitara er endnu ikke klar, men Suzuki går efter en fornuftig balance mellem batteristørrelse, vægt, rækkevidde og pris. Foreløbig indikation er en rækkevidde på hhv. godt 300 km og godt 400 km, afhængig af batteristørrelsen.